< | Hit 741 of 2531 | > |
---|
Eyck, Charles (° Meerssen [Nederland], 1897-03-24 - ✝ Schimmert, 1983-08-02)
Nederlands schilder, beeldhouwer, glazenier, ontwerper van kunstnijverheid en illustratief tekenaar.
Hij leerde de techniek van de glasschilderkunst van Joep Nicolas. Zijn vele in opdracht vervaardigde werken zijn monumentaal en veelal religieus getint; andere stukken zijn vrij romantisch en niet zelden enigszins humoristisch. Hij schilderde ook portretten, stillevens en landschappen. Bekende werken zijn o.a. een kruisweg in de kerk te Waalwijk, het fresco in het gebouw van de Rijksverzekeringsbank te Amsterdam, een muurschildering in de Gerarduskerk in Heerlerheide, transeptramen in de kerk van de Hervormde Gemeente te Ginneken (Breda), het bevrijdingsraam in de St.-Janskerk te Gouda, oorlogsmonumenten in Gemert en Maastricht, en de volledige decoratie in het kerkje van Jeantes-la-Ville in Noord-Frankrijk.
Kuyle, Albert (° Utrecht, 1904-02-17 - ✝ Utrecht, 1958-03-04)
Pseudoniem van KUITENBROUWER, Louis Maria Albertus (Utrecht, 17.02.1904 - aldaar, 04.03.1958).
Nederlands schrijver.
Was in 1925 medeoprichter van De Gemeenschap, het tijdschrift van vooruitstrevende katholieke jongeren. Zijn polemieken uit die tijd werden gebundeld in Alarm (1934). Hij debuteerde in 1924 met gedichten, Seinen, geïnspireerd door het Vlaamse expressionisme, in 1927 gevolgd door Songs of Kalua. Hij schreef een sociale roman, Harten en brood (1933), biografieën, bewerkte bijbelse verhalen, maar werd vooral bekend door zijn novellen, gebundeld in drie, naar kwaliteit en inhoud sterk uiteenlopende uitgaven: De bries (1929), Weerlicht (1933) en Harmonika (1939). Zijn techniek is bijna filmisch van aard, waardoor hij zeker heeft bijgedragen aan de nieuwe zakelijkheid. In 1934 scheidde Kuyle zich met enkele vrienden van De Gemeenschap af en richtte De Nieuwe Gemeenschap op. Daarin komen zijn fascistische sympathieën volledig tot uiting. Het betekende tevens het einde van zijn rol in de Nederlandse letterkunde.