<Resultaat 245 van 2531

>

Waarde Uitgever,
Ik ben weer in den lande[1] en rustig aan de bezigheid; nu hoop ik wel U met de drukproeven[2] te kunnen bijhouden.
Ik heb met Saverys geconfereerd over de uitvoering van den omslag. Ik bedoel de gekleurde plaat zoo groot mogelijk te maken [']t[ is te zeggen] de grootste helft voor de plaat en de kleinste helft voor den titel. (gelijk hier op het briefje is aangeduid).[3] Ik denk dat het best zou zijn de kleurplaat[4] afzonderlijk op wit of licht getint papier te laten drukken en op te plakken op den omslag waarop de titel met gewoon zink-cliché[5] zou gedrukt worden. 't Is 'tgeen men gewoonlijk doet in zulk geval. Om nu eene kleur aan te duiden als grondtoon voor het omslag-papier, is het moeilijk om daar een keus in te doen zonder de reproductie erbij te hebben.[6] Van de uitgevers in Holland kreeg ik in zulk geval altijd eene reeks modellen in verschillende tinten, waaruit ik er dan een uitkiezen kon; dit ook zou ik nu kunnen doen in overeenstemming met Saverys.
Als er nog iets anders is, hoor ik het wel.
Krijg ik van de proeven nog eene revisie, of niet?
Bedrag honorar[ium] (3750.00 fr[ank]) in goede orde ontvangen.[7]
Zooeven ook krijg ik bericht dat een pak boeken in de tramstatie aangekomen zijn. Met Tolstoï is het dus afgeloopen.[8]
Genegen groet
(paraaf Stijn Streuvels)
Die titel bovenaan zou Saverijs ook
teekenen en in zink-cliché doen repro
duceeren. Zwart —

Annotations

[1] Van 5 tot 16 september maakte Stijn Streuvels samen met dr. E. Lauwers Jr. een reis naar Beieren, Nürnberg, Karlsbad, Wenen, Praag en Budapest. L. Schepens, Kroniek van Stijn Streuvels, p. 79
[2] De drukproeven van Herinneringen uit het verleden.
[3] Niet bij de brief bewaard gebleven.
[4] De afbeelding van de 'torre' (toren) van Lissewege (deelgemeente van Brugge) op de omslag van Herinneringen uit het verleden.
In Damme, opgenomen in Herinneringen uit het verleden (p. 25-54), verhaalt Streuvels over zijn vakantie met Viérin te Damme. Hij schrijft: Beurtelings bezoeken wij Dudzeele en 't geen van de abdij ter Doest nog overblijft (...) Verder Lisseweghe met zijn reusachtig torengebouw en kerk, die het nietig dorpsgedoe, door zijn majestatisch sobere grootschheid schijnt te willen verpletteren. Herinneringen uit het verleden, p. 50
[5] Het cliché zelf is een zinken plaatje, waarop de voorstelling in duidelijk hoog reliëf zichtbaar is: de niet-drukkende partijen zijn weggeëtst. Het voor de clichés gebruikte metaal is meestal zink, maar ook koper wordt gebruikt, vooral voor fijn werk en voor clichés waarvan zeer grote oplagen moeten worden gedrukt. Koper is niet zoveel duurder dan zink, maar koperen clichés zijn dat wel, omdat koper de ets-routine voor zink verstoort en de etsing veelal in meer fasen moet geschieden. Zinken clichés zijn normaal gezien 1,75 mm dik, koperen 1,5 mm. H. Van Krimpen, Boek over het maken van boeken, p. 111-112
[6] De reproductie van Saverys' schilderij van de toren van Lissewege. Cf. vraag van Joris Lannoo in zijn brief aan Streuvels van 17 september 1924.
[7] D.i. 1250 fr. voor Vertellingen van Tolstoï (verschuldigd honorarium bij het verschijnen van het boek) en 2500 fr. voor Herinneringen uit het verleden (verschuldigd honorarium bij het afleveren van de kopij).
Cf. brief van Joris Lannoo aan Alida Staelens van 15 september 1924.
[8] Cf. brief van Joris Lannoo aan Stijn Streuvels van 17 september 1924.

Register

Naam - persoon

Saverys, Albert (° Deinze, 1886-05-12 - ✝ Petegem-aan-de-Leie, 1964-04-29)

Kunstschilder en aquarellist, vriend van Stijn Streuvels.

Albert Saverys, die vaak in Frankrijk werkte, volgde een opleiding aan de Academie te Gent, o.m. bij J. Delvin en G. Minne. Werkte mee in de drukkerij-uitgeverij De Eikelaar, was daarvoor reeds lange tijd medewerker van de Kortrijkse Kunstwerkstede Gebroeders De Coene. Hij werd professor aan het Nationaal Hoger Instituut voor Schone Kunsten te Antwerpen. Zijn vroege werk is pointillistisch, maar hij ging al snel over op een persoonlijke stijl, die gekenmerkt wordt door een vlotte schilderwijze en een eigen koloriet, d.w.z. het effect van de gezamenlijke kleuren van het kunstwerk. Saverys' oeuvre omvat zowel landschappen (voornamelijk van de Leiestreek), stillevens als bloemstukken en straalt een oppervlakkige levensblijheid uit en bereikt door de innemendheid van de onderwerpen en de trefzekere penseelvoering decoratieve effecten.

Titel - werken van Streuvels

Tolstoi, Lev, Vertellingen van Tolstoï (1902). Vertaald door: Streuvels, Stijn. [vertaling]
[Tweede druk], Thielt, J. Lannoo, 1924, 149 + [III] p., 20,7 x 16 cm, Streuvels' Volksboeken.
Tolstoi, Lev, Vertellingen van Tolstoï (1902). Vertaald door: Streuvels, Stijn.
Druk
  • [Eerste druk], Maldeghem, Victor Delille, 1902, 219 + [III] p., 17,3 x 13,2 cm, Duimpjesuitgave, 30e boekdeel.
  • [Tweede druk], Thielt, J. Lannoo, 1924, 149 + [III] p., 20,7 x 16 cm, Streuvels' Volksboeken.
  • [Tweede druk], Amsterdam, Uitgave L.J. Veen, [1925], 149 + [III] p., 20,7 x 16 cm, Streuvels' Volksboeken.
Streuvels, Stijn, Herinneringen uit het verleden (1924). [bio]
[Eerste druk], Thielt, Drukkerij-Uitgeverij J. Lannoo, 1924, 280 + [VIII] p., 21,4 x 15,7 cm.
Extra info:
Colofon: 'De omslagteekening is van Alb. Saverys. Van deze uitgaaf werden 25 exemplaren getrokken op Hollandsch papier, genummerd van 1 tot 25.'
Streuvels, Stijn, Herinneringen uit het verleden (1924).
Druk
Streuvels, Stijn, Damme (1922). [bio]
Streuvels, Stijn, Damme (1922).
Voorpublicatie
  • Elsevier's Geïllustreerd Maandschrift, XXXII, 1922, dl 63, p. 21-32, 94-105 (januari, februari) onder de titel: Met Viérin te Damme.
  • Het Belfort, III, 1924, nr. 90 t/m nr. 97 (9 februari t/m 4 april) onder de titel: Met Viérin te Damme.
Streuvels, Stijn, Damme (1922).
Bio
  • Streuvels, Stijn, Herinneringen uit het verleden (1924).

Indextermen

Naam - persoon

Saverys, Albert

Titel - werken van Streuvels

Damme
Herinneringen uit het verleden
Vertellingen van Tolstoï