Ingoyghem den 21 Sept[ember] '24
Waarde Uitgever,
Ik ben weer in den lande
[1] en rustig aan de bezigheid; nu hoop ik wel U met de drukproeven
[2] te kunnen bijhouden.
Ik heb met
Saverys geconfereerd over de uitvoering van den omslag. Ik bedoel de gekleurde plaat zoo groot mogelijk te maken
[']t[ is te zeggen] de grootste helft voor de plaat en de kleinste helft voor den titel. (gelijk hier op het briefje is aangeduid).
[3] Ik denk dat het best zou zijn de kleurplaat
[4] afzonderlijk op wit of licht getint papier te laten drukken en op te plakken op den omslag waarop de titel met gewoon zink-cliché
[5] zou gedrukt worden. 't Is 'tgeen men gewoonlijk doet in zulk geval. Om nu eene kleur aan te duiden als grondtoon voor het omslag-papier, is het moeilijk om daar een keus in te doen zonder de reproductie erbij te hebben.
[6] Van de uitgevers in Holland kreeg ik in zulk geval altijd eene reeks modellen in verschillende tinten, waaruit ik er dan een uitkiezen kon; dit ook zou ik nu kunnen doen in overeenstemming met
Saverys.
Als er nog iets anders is, hoor ik het wel.
Krijg ik van de proeven nog eene revisie, of niet?
Bedrag
honorar[ium] (3750.00
fr[ank]) in goede orde ontvangen.
[7]
Zooeven ook krijg ik bericht dat een pak boeken in de tramstatie aangekomen zijn. Met
Tolstoï is het dus afgeloopen.
[8]
Genegen groet
(paraaf Stijn Streuvels)
Die titel bovenaan zou Saverijs ook
teekenen en in zink-cliché doen repro
duceeren. Zwart —
Annotations
[1]
Van 5 tot 16 september maakte Stijn Streuvels samen met dr. E. Lauwers Jr. een reis naar Beieren, Nürnberg, Karlsbad, Wenen, Praag en Budapest.
L. Schepens, Kroniek van Stijn Streuvels, p. 79
[2]
De drukproeven van
Herinneringen uit het verleden.
[3]
Niet bij de brief bewaard gebleven.
[4]
De afbeelding van de 'torre' (toren) van Lissewege (deelgemeente van Brugge) op de omslag van
Herinneringen uit het verleden.
In Damme, opgenomen in Herinneringen uit het verleden (p. 25-54), verhaalt Streuvels over zijn vakantie met Viérin te Damme. Hij schrijft: Beurtelings bezoeken wij Dudzeele en 't geen van de abdij ter Doest nog overblijft (...) Verder Lisseweghe met zijn reusachtig torengebouw en kerk, die het nietig dorpsgedoe, door zijn majestatisch sobere grootschheid schijnt te willen verpletteren. Herinneringen uit het verleden, p. 50
[5]
Het cliché zelf is een zinken plaatje, waarop de voorstelling in duidelijk hoog reliëf zichtbaar is: de niet-drukkende partijen zijn weggeëtst. Het voor de clichés gebruikte metaal is meestal zink, maar ook koper wordt gebruikt, vooral voor fijn werk en voor clichés waarvan zeer grote oplagen moeten worden gedrukt. Koper is niet zoveel duurder dan zink, maar koperen clichés zijn dat wel, omdat koper de ets-routine voor zink verstoort en de etsing veelal in meer fasen moet geschieden. Zinken clichés zijn normaal gezien 1,75 mm dik, koperen 1,5 mm.
H. Van Krimpen, Boek over het maken van boeken, p. 111-112
[6]
De reproductie van Saverys' schilderij van de toren van Lissewege. Cf. vraag van Joris Lannoo in zijn brief aan Streuvels van
17 september 1924.
[7]
D.i. 1250 fr. voor
Vertellingen van Tolstoï (verschuldigd honorarium bij het verschijnen van het boek) en 2500 fr. voor
Herinneringen uit het verleden (verschuldigd honorarium bij het afleveren van de kopij).