<Resultaat 663 van 2531

>

Beste Streuvels!
Dat was heel jammer![1] Ja, ik ga tegenwoordig alleen Dinsdags naar Amst[erdam] Maar als gy my eens waarschuwt kom ik graag extra! Nogmaals: jammer!
Kom nu eens in voorjaar of zomer en dan naar Schoorl. 't Is hier dan zoo mooi, ènfin, ge weet het!
Hebt ge Zondag j[ongstleden][2] Antoon Coolen door de radio gehoord over [2]uw Alma? Een zéér sympathieke rede! Ik luisterde er met veel genoegen naar voor de 'loud-speaker'[3] van een mijner vrienden hier.
Wanneer kryg ik weer eens wat van je voor Elseviers?[4]
Onze hartelyke groeten, ook thuis!
(handtekening Herman Robbers)
Schoorl 3/12/31
SCHOORL 4.XII.1931
Den Heer
Frank Lateur
Ingoyghem
België
 

Annotations

[1] Robbers antwoordt hier op Streuvels' briefkaart van 2 december 1931.
[2] Zondag 29 november 1931. Streuvels verbleef op dit moment, samen met Antoon Coolen en Herman De Man, in Nederland. Op 28 november hield Streuvels in Amsterdam een lezing voor de VARA. L. Schepens, Kroniek van Stijn Streuvels, p. 93
[3] loud-speaker: een radiotoestel
[4] In januari 1891 verscheen het eerste nummer van Elsevier's Geïllustreerd Maandschrift, een initiatief van Jacobus George Robbers (1838-1925), sinds 1880 directeur van de onder zijn leiding gestarte Amsterdamse Uitgevers-Maatschappij Elsevier N.V. Hij vond daarvoor inspiratie bij buitenlandse voorbeelden als Harpers Monthly en The Century. In de eerste jaren luidde de ondertitel van het tijdschrift: verzameling van Nederlandsche letterkundige kunstwerken, geïllustreerd door Nederlandsche kunstenaars. De eerste jaren bleef het tijdschrift niet van kritiek gespaard. Het duurde nog tot 1905, tot wanneer Jacobus' zoon Herman Robbers het redacteurschap op zich nam (samen met Ph. Zilcken en later met R.W.P. De Vries Jr.), vooraleer het tijdschrift een echte bloeiperiode kende. Elsevier's Geïllustreerd Maandschrift werd onder zijn impulsen een veelgelezen tijdschrift dat open stond voor kunstenaars van uiteenlopende aard, school en richting. Zo kregen nu ook de beeldende kunsten veel aandacht en in kronieken en boekbesprekingen werden contemporaine literatuur en kunstwerken (vaak door Robbers zelf) becommentarieerd. Het laatste nummer verscheen in juni 1940 (3 jaar na Robbers' dood). W.J. Simons, De tijd van Herman Robbers, p. 245-246

Register

Naam - persoon

Coolen, Antoon (° Wijlre [Nederland], 1897-04-17 - ✝ Eindhoven [Nederland], 1961-11-09)

Nederlands schrijver.

Hij werd in Wijlre in Zuid-Limburg geboren. In 1903 verhuisde het gezin naar Deurne. Na het gymnasium werd Coolen journalist. Hij werkte in Eindhoven, Maastricht en Utrecht. In 1920 werd Antoon Coolen redacteur van de Gooische Post in Hilversum. In de jaren dertig vestigde hij zich met zijn gezin in Deurne en wijdde zich in het vervolg alleen aan de literatuur. Opgenomen in de kring van het jong-katholieke maandblad De Gemeenschap - waarvan hij van 1933 tot 1941 ook redacteur was - werd hij een der bekendste Nederlandse romanschrijvers. In de oorlogsjaren weigerde Coolen de Rembrandtprijs van de Hamburgse universiteit. Ook schreef hij zich niet in bij de Kultuurkamer, waardoor hij niet meer kon publiceren. Aan het einde van de oorlog dook hij onder. Na de oorlog nam hij plaats in een tribunaal voor de zuivering van personeel van de overheid en bedrijven. Antoon Coolen werd vooral bekend als schrijver van de Peel. Veel romans van Coolen spelen zich af in deze Brabantse streek. Verschillende van zijn werken werden bewerkt voor televisie en als speelfilm. Veel van zijn boeken verschenen ook in andere talen. Antoon Coolen viel in oktober 1961 uit een rijdende trein. De ware toedracht bleef onopgehelderd. Een maand later overleed hij aan een hartaanval. Andere belangrijke werken van Antoon Coolen zijn: Peerke dat manneke (1926), Kinderen van ons volk (1928), Het donkere licht (1929), Peelwerkers (1930), De goede moordenaar (1931), Dorp aan de rivier (1934), Herberg 't Misverstand (1938) en De vrouw met de zes slapers (1953).

Streuvels, Stijn (° Heule, 1871-10-03 - ✝ Ingooigem, 1969-08-15)

Geboren als Frank Lateur en bakker van opleiding, maar onder zijn pseudoniem Stijn Streuvels als prozaschrijver bekend geworden in tijdschriften als Van Nu en Straks, Vlaanderen, De Gids en De Nieuwe Gids. De vlaschaard (1907) en De teleurgang van den waterhoek (1927) zijn twee van zijn bekendste romans.

Titel - werken van Streuvels

Streuvels, Stijn, Alma met de vlassen haren (1931). [roman]
[Eerste druk], Leuven, Davidsfonds, 1931, 228 p., 20,2 x 14 cm. Davidsfonds nr. 234.
Extra info:
Penteekeningen van Frans Nackaerts.
Streuvels, Stijn, Alma met de vlassen haren (1931).
Druk
  • [Eerste druk], Leuven, Davidsfonds, 1931, 228 p., 20,2 x 14 cm. Davidsfonds nr. 234.
  • [Tweede druk], Hilversum, N.V. Paul Brand's Uitgeversbedrijf, [1931], 228 p., 20,9 x 15,3 cm.
  • [Derde druk], in: Stijn Streuvels' Volledige Werken. Deel XI., Kortrijk, 't Leieschip, [1955], p. 7-226.
  • [Vierde druk], in: Volledig werk. Deel III. Brugge-Utrecht: Uitgeverij Orion, N.V. Desclée De Brouwer, [1972], p. 1057-1234.

Indextermen

Naam - persoon

Coolen, Antoon
Streuvels, Stijn

Titel - tijdschriften en kranten

Elsevier's Geïllustreerd Maandschrift
Harpers Monthly
The Century

Titel - werken van Streuvels

Alma met de vlassen haren