Ingoyghem
België
< | Resultaat 681 van 2531 | > |
---|
De Klerk, Michel (° Amsterdam, 1884-11-24 - ✝ Amsterdam, 1923-11-24)
Nederlands architect, een van de belangrijkste vertegenwoordigers van de Amsterdamse School.
De Klerk hield er als architect eigen, persoonlijke opvattingen op na. Veel van zijn gebouwen in Amsterdam vallen op door hun golvende gevels, de zorgvuldige detaillering, het virtuoze metselwerk en de vele fantastische elementen. Een en ander komt ook tot uiting in zijn interieur- en meubelontwerpen. Van De Klerk is ook een aantal portrettekeningen en schetsen bekend.
Perron, (charles) Edgar Du (° Nederlands-Indië, 1899-11-02 - ✝ Bergen, N.H., 1940-05-14)
Nederlands schrijver en dichter, beïnvloed door de Franse literatuur en het modernisme.
Samen met zijn vriend Menno ter Braak richtte hij het tijdschrift Forum op (1932-1935). Hierin publiceerde hij zijn Uren met Dirk Coster (1933), een reeks fel-polemische essays waarin hij afrekende met de typische Hollandse geest van gewichtdoenerij, ethische schoolmeesterij en galmende preektoon. Zijn autobiografische roman Het land van herkomst (1935) wordt beschouwd als een van de belangrijkste uitingen van het intellectuele modernisme in Nederland. Du Perron stelde het individu van de schrijver nadrukkelijk boven de vorm. De schrijver moest oprecht en moedig zijn persoonlijkheid en opvattingen in zijn werk tot uitdrukking brengen en onder geen beding conformeren aan de gemeenschap of ideologiën. Du Perron vertoonde een voorkeur voor 'parlandopoëzie'.
Janssen, Miek (° Arnhem, 1890-04-11 - ✝ Hilversum, 1923-11-20)
Nederlandse omstreden dichteres en schilderes, enkel bekend gebleven door haar vermeende relatie met en boeken over de bekende Nederlandse schilder Jan Toorop, diverse artikelen en haar herinneringen aan hem.
Romans: Jan Toorop (1915), Schets over het leven en enkele werken van Jan Toorop (1920); dichtbundels: Aan den einder (1915), Schaduw van den toren (1916), De wroeging. Spel bestaande uit acht beelden (1922).
Putman, Willem (° Waregem, 1900-06-07 - ✝ Brugge, 1954-09-03)
Vlaams schrijver, zoon van de boekhandelaar en toneelschrijver en -uitgever Palmer Putman. Toneelauteur.
Hij werd beschouwd als een vroegrijp genie en ontpopte zich tot een modieus veelschrijver. Hij schreef toneelstukken, werd theatercorrespondent voor de Nieuwe Rotterdamsche Courant, debuteerde als romancier en publiceerde twee bundels theaterkritiek. Beroepshalve werkte hij van 1922 tot 1926 als ambtenaar, meer bepaald als vertaler, bij het ministerie van justitie, en van 1926 tot 1944 als rijksinspecteur van de openbare bibliotheken in de provincie West-Vlaanderen. Volgens Robert Verschuere had Streuvels 'aanvankelijk een grote waardering voor de schrijver Willem. Alhoewel letterkundig begaafd [...] was Willem vooral op muzikaal gebied zeer begaafd. Het was een veelzijdig talent, een fijnzinnig artiest als romancier en toneel-schrijver. Streuvels beweerde dat Willem op tienjarige leeftijd grote stukken speelde van wereldberoemde meesters.'
Putman, Willem (° 1900 - ✝ 1954)
Letterkundige. Aanvankelijk schreef hij toneel onder het pseudoniem 'Willem Hegeling'. 1922 1926 was hij ambtenaar bij het ministerie van Justitie, 1926 1944 rijksinspecteur van de openbare bibliotheken in West-Vlaanderen. Intussen was hij ook dramaturg en theatercorrespondent voor de Nieuwe Rotterdamsche Courant. Tot zijn voornaamste werken uit die periode horen het realistische Het oordeel van Olga (1920) en de impressionistisch-romantische drama's Het stille huis (1921) en Mama's kind (1923). Van belang voor de geschiedenis van het Vlaamse toneel in het interbellum is zijn Tooneeldagboek 1926-1938 (1939).
Roelants, Maurice (° Gent, 1895-12-19 - ✝ Sint-Martens-Lennik, 1966-04-25)
Aanvankelijk onderwijzer, later journalist en schrijver.
Roelants behoorde tot de groep van 't Fonteintje, daarna tot de redacties van Vandaag, Forum en het Nieuw Vlaams Tijdschrift. Als schrijver was hij van betekenis doordat hij de modernistische psychologische roman in Vlaanderen introduceerde en afstand nam van de plattelandsromans van het realisme. Roelants legde in zijn romans alle nadruk op de karakteruitbeelding van de personen; zijn thema is de ziel van de mens. Zijn stijl is zeer verzorgd. Roelants schreef ook kritische beschouwingen over de Vlaamse literatuur.
Simons, Leo (° 's-Gravenhage, 1862 - ✝ Rotterdam, 1932)
Nederlands letterkundige en uitgever.
Leo Simons richtte in 1905 de Wereldbibliotheek op, een 'Maatschappij voor goede en goedkope lectuur', en was tot 1930 directeur. In deze functie heeft hij belangrijke arbeid verricht voor de volksontwikkeling, in het bijzonder door de verspreiding van het goede en goedkope boek. Hij publiceerde o.m. de studies Vondel's Gijsbrecht (1902) en Vondel's dramatiek (1912), schreef Joods nationalisme en assimilatie (1925), hield tal van voordrachten en schreef ook een aantal komedies en zedenspelen. Belangrijk is zijn geschiedkundige werk Het drama en het tooneel (5 dln., 1921-1932). Simons had een universitaire opleiding genoten en was een overtuigd Grootnederlander. Hij had in 1891 het Nederlandsch Taal- en Letterkundig Congres in Gent bijgewoond en daar Emmanuel De Bom leren kennen. Hij heeft 3 jaar in een Londense uitgeverij geleerd. Na zijn huwelijk was hij in Amsterdam gaan wonen.
Simons, Leo (° 1862 - ✝ 1932)
Joodse Nederlander die werkte als theatercriticus en redacteur van het weekblad Hollandia (1889-1903). Oprichter van de 'Maatschappij voor Goede en Goedkoope Lectuur', beter bekend als de Wereldbibliotheek (1905). Hij gaf aan vele Vlaamse schrijvers de kans om in zijn fonds te publiceren en was zeer goed bevriend met De Bom. Zie onder meer de studie Oog voor Vlaanderen. Leo Simons en de Vlaamse ontvoogdingsstrijd van Willem van den Steene (Gent, KANTL, 2001).
Streuvels, Stijn (° Heule, 1871-10-03 - ✝ Ingooigem, 1969-08-15)
Geboren als Frank Lateur en bakker van opleiding, maar onder zijn pseudoniem Stijn Streuvels als prozaschrijver bekend geworden in tijdschriften als Van Nu en Straks, Vlaanderen, De Gids en De Nieuwe Gids. De vlaschaard (1907) en De teleurgang van den waterhoek (1927) zijn twee van zijn bekendste romans.
Ter Braak, Menno (° Eibergen, 1902-01-26 - ✝ 's-Gravenhage, 1940-05-14)
Nederlands letterkundige.
Studeerde letteren en geschiedenis te Amsterdam, was oprichter en enkele jaren leider van de Filmliga en werkte sinds de oprichting (1924) mee aan De Vrije Bladen. In 1931 stichtte hij samen met Du Perron en Roelants het maandblad Forum dat in vier jaargangen een stijgende invloed uitoefende, voor het aan interne tegenstellingen te gronde ging. In 1933 benoemd tot literair redacteur van Het Vaderland, wist hij zijn wekelijkse kroniek een cultuurhistorisch belang en een persoonlijke stijl te geven, ver boven het niveau van de gewone dagbladkritiek. Als polemisch denker gevormd door Dèr Mouw, Carry van Bruggen, Multatuli, Stendhal en Nietzsche keerde hij zich tegen elk overgeleverd gezag in opvoeding, godsdienst, kunst, wetenschap en maatschappij. Zijn geruchtmakende afrekeningen met tegenstanders waren veelal tevens daden van zelfbevrijding, fasen van een innerlijk groeiproces. Ter Braak as geestig en scherpzinnig als Busken Huet, maar schoot evenzeer te kort in scheppende verbeelding. Toch zou men de deels autobiografische romans uit zijn oeuvre niet willen missen. De opkomst van het Duitse nationaalsocialisme en zijn contact met Duitse emigranten, zoals Thomas Mann, maakten hem van individualist tot 'politicus zonder partij'. De democratie erkende hij als minimumvoorwaarde voor vrijheid van denken, het levensbelang van de intellectueel. Zonder dogma's, zonder principes, zonder illusies hield hij vast aan de idee van l'honnête homme en het zindelijk denken, en hoopte op een nieuwe leidinggevende elite. In mei 1940 koos hij vrijwillig de dood.
Van Looy, Jacobus (° Haarlem [Nederland], 1855-09-12 - ✝ Haarlem [Nederland], 1930-02-24)
Nederlands prozaschrijver, dichter en schilder, typisch vertegenwoordiger van de kunst der Tachtigers en tevens een van de belangrijkste auteurs van het Nederlands impressionistisch proza. Zijn literair werk kan getypeerd worden als schetsmatig, fragmentarisch en ongeordend. Jaapje (1917), waarin Van Looy zijn weeshuisherinneringen verwerkte, mag tot zijn bekendste werken gerekend worden. Als schilder wordt Van Looy gerekend tot de Amsterdamse school. Hij maakte naast figuurstukken ook portretten.