uitgever
Ypersche Str[aat] 22
Thielt
< | Resultaat 346 van 2531 | > |
---|
Gijssels, Willem (° Dendermonde, 1875-04-23 - ✝ Antwerpen, 1945-02-05)
Flamingant en activist.
Hij verliet België in 1918, maar vestigde zich in 1921 in Antwerpen. Hij debuteerde zeer jong met verzen in lokale bladen en vanaf 1916 leidde hij het voordien door Octaaf Steghers geredigeerde, uitgesproken activistische weekblad Vlaamsch Leven, waarin tal van jongeren debuteerden. Hij schreef honderden gelegenheidsgedichten en liederen; na zijn aanstelling in gemeentelijke dienst te Antwerpen (o.m. op verzoek van burgemeester C. Huysmans) maakte hij ook tal van gelegenheidsgedichten voor patriottische plechtigheden, hetgeen hem dan weer van nationalistische zijde kwalijk werd genomen.
Kenis, Paul (° Bocholt, 1885-07-11 - ✝ Etterbeek, 1934-06-29)
Dichter, romancier, criticus en journalist.
Redacteur van De Boomgaard (1909-1911) en van Ons Vaderland (1914-1922). Na de Eerste Wereldoorlog was hij een tijdlang secretaris van de Vereniging van Vlaamsche Letterkundigen. Van oktober 1925 tot juni 1926 was hij tevens redacteur van Lees Mij, het tijdschrift van de Vereniging van Vlaamsche Letterkundigen. In de jaren twintig schreef hij het hagiografische leven van Edward Anseele op basis van een aantal gesprekken met de Gentse socialistische voorman. In zijn artistieke werk was Kenis sterk Frans georiënteerd.
Saverys, Albert (° Deinze, 1886-05-12 - ✝ Petegem-aan-de-Leie, 1964-04-29)
Kunstschilder en aquarellist, vriend van Stijn Streuvels.
Albert Saverys, die vaak in Frankrijk werkte, volgde een opleiding aan de Academie te Gent, o.m. bij J. Delvin en G. Minne. Werkte mee in de drukkerij-uitgeverij De Eikelaar, was daarvoor reeds lange tijd medewerker van de Kortrijkse Kunstwerkstede Gebroeders De Coene. Hij werd professor aan het Nationaal Hoger Instituut voor Schone Kunsten te Antwerpen. Zijn vroege werk is pointillistisch, maar hij ging al snel over op een persoonlijke stijl, die gekenmerkt wordt door een vlotte schilderwijze en een eigen koloriet, d.w.z. het effect van de gezamenlijke kleuren van het kunstwerk. Saverys' oeuvre omvat zowel landschappen (voornamelijk van de Leiestreek), stillevens als bloemstukken en straalt een oppervlakkige levensblijheid uit en bereikt door de innemendheid van de onderwerpen en de trefzekere penseelvoering decoratieve effecten.