< | Resultaat 350 van 2531 | > |
---|
Brueghel, Pieter (° omgeving van Breda, 1525 - ✝ Brussel, 1569-09-05)
Zuid-Nederlands schilder.
Brueghel ging volgens Van Mander in de leer bij Pieter Coecke van Aelst en bij Hiëronymus Cock (beide te Antwerpen). In 1551 werd Brueghel vrijmeester van het St. Lucasgilde in Antwerpen. Brueghel reisde via Frankrijk en de Zwitserse Alpen naar Italië, bezocht o.a. Rome, Napels en Messina en keerde in 1553 terug naar Antwerpen. In 1556 werkte hij voor de Antwerpse uitgeverij De Vier Winden. Hij huwde met Mayken Coecke, dochter van Pieter Coucke, en vestigde zich in Brussel. De artistieke loopbaan van Brueghel is kort geweest. Ruim genomen is van hem een vijftigtal schilderijen bekend. Het merendeel daarvan is gesigneerd en gedateerd. De vroegste stammen uit de tijd na zijn terugkeer uit Italië. Afgezien van enkele jeugdwerken, zoals De haven van Napels (1553-1554) en Landschap met zaaier (1557) begon zijn ontwikkeling als geniaal schilder in 1559, het jaartal dat op twee belangrijke werken voorkomt: De spreekwoorden en De strijd tussen carnaval en vasten. 1565 is het meest vruchtbare jaar geweest van Brueghel; het was ook in dat jaar dat hij zijn beroemde landschappen schilderde. Brueghel zette de traditie van zijn voorgangers verder. Door zijn zin voor realisme onderscheidt hij zich sterk van zijn Italianiserende tijdgenoten: Brueghel keek naar zijn eigen boerenvolk en naar het land waarin dit volk zich volgens de harde wetten van het lot een bestaan zocht. Voor het grote publiek is hij het symbool van de boertige leute en de smulpartijen.
De Bom, Emmanuel (° Antwerpen, 1868-11-09 - ✝ Kalmthout, 1953-04-14)
Letterkundige, bibliothecaris, journalist.
Was hoofdbibliothecaris van de Antwerpse stadsbibliotheek (1911-1919; 1926-1933), die hij reorganiseerde. Hij was ook bedrijvig in de journalistiek, vanaf 1904 als correspondent van de Nieuwe Rotterdamsche Courant en als redacteur (1920-1926) van de Volksgazet. Hij was medeoprichter van Van Nu en Straks, Vlaanderen en het Tijdschrift voor Boek- en Bibliotheekwezen. Als een van de eersten in Vlaanderen vroeg hij aandacht voor het toneel van Ibsen en voor de opvattingen van William Morris betreffende boekverzorging. Zijn kleine roman Wrakken (1898), een document van de fin-de-siècle en neerslag van een persoonlijke crisis, is een van de eerste Vlaamse psychologische stadsromans. Daarna schreef hij nog gemoedelijke en stemmingsvolle schetsen en verhalen en talrijke vlotte kronieken. Met Streuvels was hij intiem bevriend en voerde hij een uitgebreide briefwisseling.
Saverys, Albert (° Deinze, 1886-05-12 - ✝ Petegem-aan-de-Leie, 1964-04-29)
Kunstschilder en aquarellist, vriend van Stijn Streuvels.
Albert Saverys, die vaak in Frankrijk werkte, volgde een opleiding aan de Academie te Gent, o.m. bij J. Delvin en G. Minne. Werkte mee in de drukkerij-uitgeverij De Eikelaar, was daarvoor reeds lange tijd medewerker van de Kortrijkse Kunstwerkstede Gebroeders De Coene. Hij werd professor aan het Nationaal Hoger Instituut voor Schone Kunsten te Antwerpen. Zijn vroege werk is pointillistisch, maar hij ging al snel over op een persoonlijke stijl, die gekenmerkt wordt door een vlotte schilderwijze en een eigen koloriet, d.w.z. het effect van de gezamenlijke kleuren van het kunstwerk. Saverys' oeuvre omvat zowel landschappen (voornamelijk van de Leiestreek), stillevens als bloemstukken en straalt een oppervlakkige levensblijheid uit en bereikt door de innemendheid van de onderwerpen en de trefzekere penseelvoering decoratieve effecten.
Seghers, Lode (° Antwerpen, 1905-02-18 - ✝ Hoboken, 1983-03-17)
Graficus, portretschilder, decor- en kostuumontwerper.
Ontwerper van affiches (o.a. voor de onthulling van het 'Grafmonument Herman van den Reeck' in 1922). Was gedurende de dertiger jaren als decor- en kostuumontwerper verbonden aan de Koninklijke Nederlandse Schouwburg en werkte tijdens dezelfde periode aan de Antwerpse Academie als leraar in 'versierend vindingsteekenen op meetkundige basis'. Hij illustreerde ook verschillende toneelstukken van Gaston Martens (Gierigaard, Modern Palace, De Wonderbare Clown). Seghers was geen theoretiserend schilder; zijn werk was gekenmerkt door een grote eenvoud.
Van Dijck, Albert (° Turnhout, 1902 - ✝ Turnhout, 1951)
Schilder, tekenaar, etser en boetseerder.
Albert Van Dijck wordt gezien als een volgeling van de Vlaamse expressionisten en beschouwd als een van de belangrijkste figuren van de nieuwe generatie. In 1932 stichtte hij een vrije academie, echter zonder succes. In datzelfde jaar ontving hij de Rubensprijs. Hij werd professor tekenen aan het Hoger Nationaal Instituut voor Schone Kunsten in Antwerpen in 1949. Hij was een hartstochtelijke tekenaar die heel wat bekende literatoren heeft vereeuwigd. Hij heeft ook heel wat werken geïllustreerd.
Malvaux, Etablissements Jean (° 1884 - °)
Firma in 1884 opgericht door de tweede zoon van Jean Malvaux (‡ 1903), Alfred. Meteen de eerste werkplaats voor fotogravure in België. In 1885 en 1886 werden de zonen André, Eugène en Arthur eveneens in de zaak opgenomen. Men voerde er op dat ogenblik o.m. de cliché's voor Le Globe Illustré uit. In 1887 werden nieuwe ateliers gebouwd, drie jaar later werd met heliogravure gestart, en in 1893 met driekleurendruk. Na een reis naar Londen in 1895 werd allerlei nieuw materiaal aangekocht. De jaren 1900—1914 waren er van enorme activiteit en expansie, maar na W.O.I moest in 1919 alles herbegonnen worden. In 1930 werd de offsetpers in gebruik genomen. De firma is thans nog gevestigd aan de De Lannoystraat 69 te Molenbeek.