<Resultaat 1499 van 2531

>

FRANK·LATEUR
Waarde Heer De Meyer,
Ik vind het eveneens jammer dat het misloopt met de teekenaars,[1] doch, daar had ik mij aan verwacht,— ik heb den indruk dat die teekenaars niet eens het boek lezen dat zij illustreeren moeten! De artistieke weerde van hun teekeningen laat ik heelemaal buiten beschouwing, maar ik kan toch niet toelaten dat zij een valsche interpretatie geven aan mijn verhaal! Ik wil geen bepaalde figuren in mijn boek,— de uitbeelding van figuren moet overgelaten worden aan den lezer — de teekenaar mag zijn fantasie niet opdringen aan den lezer, en vooral is het uit den booze, als die uitbeelding niet strookt met den geest van het verhaal. Met Gorus was dit reeds het geval,[2] maar nog veel erger is het gesteld met Van der Straeten. Ik laat zijn teekeningen voor 't geen ze zijn, doch zijn figuren zijn over 't algemeen echte caricaturen, ofwel monsters!,[3]— daarbij hebben die teekeningen geen betrek met het onderwerp. Hier nochtans was het een dankbaar motief om illustraties te maken die de "stemming" van het verhaal konden weergeven; vooral in Leven en Dood in den Ast.[4] Ik denk dat V[an der] Straeten nooit een Ast heeft gezien; zijn figuren gelijken beter aan koolmijners. Kerstmis in Niemandsland was eveneens een geschikt motief: de sombere vlakte in 't Bloote met een kerkje met verlichte vensters, waar de menschen doorheen dompelen,[5]— doch niets van dat alles is uit de teekeningen te raden. Blijft dan nog te praten over het princiep: boekversiering...[6]
Ik ontving gister de teekeningen van Ivanovsky voor "Stille Avonden"[.] deze zijn naar mijn opvatting, 't geen illustratie zijn moet: de stemming weergeven van het onderwerp en tevens boekversiering zijn.[7]
Ik zou het best vinden [als] de vier plaquettes als genummerde uitgave in half bibliophiele manier zouden opgevat worden, d[it is] een beperkt aantal op luxe-papier en de rest op het bedoelde velijn.
Van Leven & Dood zou ik er aan houden dat daarvan een beperkte oplaag uitsluitend als bibliophilieke uitgaaf, genummerd, op luxe-papier zou verschijnen.[8] Daar deze novelle toch opgenomen wordt in Werkmenschen v[an de] Lijsternestreeks.[9]
Over de uitvoering en mogelijke illustratie kunnen we dan verder mondeling onderhandelen.[10] Ik kan dan ook een en ander laten zien wat mijn opvatting van die uitgave nader aantoont.
Laat hooren wanneer het U past om in Gent samen te komen.[11]
Intusschen met vriendelijken groet
(handtekening Stijn Streuvels)

Annotations

[1] Streuvels reageert hier op de brief van De Meyer van 30 januari 1943.
[2] Jaak Gorus' taak bestond erin om Openlucht (met o.a. Zonder dak, p. 5-32) van een tekening te voorzien. Door Streuvels' kritiek zal Gorus weigeren zijn opdracht verder uit te voeren. Cf. brief van Maurits De Meyer aan Stijn Streuvels van 30 januari 1943.
[3] Henri Van Straten werd gevraagd om illustraties te verzorgen voor de uitgave van Werkmenschen in de Lijsternestreeks. Uiteindelijk is dit werk niet in de Lijsternestreeks verschenen.
[4] In Het leven en de dood in den ast, de derde novelle uit Werkmenschen, beschrijft Streuvels een nacht waarin vijf arbeiders machinaal hun werk verrichten in een cichoreidrogerij. Tijdens de rust mijmeren ze bij de open vuurhaarden. De gesprekken gaan over dromen. Een zwerver zoekt in de ast een plaats om te sterven. Maar dan wordt het weer dag en het banale leven wacht.
[5] Kerstmis in Niemandsland, de tweede novelle uit de bundel Werkmenschen, gaat over Verhelst, vóór de vernietigende oorlog een zelfstandige boer, die op kerstavond moedeloos van de fabriek naar huis trekt. Zijn stemming verandert slechts als hij in de nachtmis, in de noodkerk, zijn zoontje Dolfke het kerstliedje hoort zingen. Het genoemde tekstfragment vinden we terug bij de beschrijving van de tocht van Verhelst en zijn vrouw door het donker naar de noodkerk om er de middernachtmis bij te wonen: In de lichtschemer der kerkvensters schoven zwarte mensenschimmen voorbij, die uit alle richtingen van over de wijde vlakte door 't donker naar hier heen kwamen gedompeld, aangetrokken door de baak die licht en warmte en leven voor de gemeenschap besloten hield.
[6] Illustratie moest volgens Streuvels in de eerste plaats opgevat worden als boekversiering, d.w.z. het mooier maken van het boek. Dit kan met behulp van de lettersoort, de bladspiegel en het zetsel. Initialen, kop- of sluitstukken kunnen een figuur weergeven die in verband staat met het onderwerp uit de tekst, maar die moet altijd opgevat worden als tekstversiering. 'Opvatting van boekenillustratie voor de "Lijsternestreeks"', Letterenhuis, S 935/D
[7] In Stille avonden (5 verhalen) heerst de sfeer van het idyllisch-pastorale. Aan het begin van elk nieuw hoofdstuk bevindt zich een paginagrote illustratie. Elisabeth Ivanovsky inspireerde zich voor haar illustraties op de talrijke beschrijvingen van het landschap. In Een lustige Begraving stemt de tekening overeen met de beschrijving van enkele mannen, op weg om vlas te lossen bij een rootput. In Horieneke is Streuvels op wandel naar Heestert. Al zijn aandacht gaat uit naar de bomen en hij komt voorbij een oud huis met een linde in de voortuin, er klinkt een klokje op de achtergrond. Van Zomerdagen op het vlakke land krijgen we het beeld van een stuk polderland, waarvan Streuvels zich probeert in de beelden hoe het moet geweest zijn, toen de Noormannen zo'n dorp overweldigden. De illustratie van Zonneblommen toont de dreiging van het onweer voor drie ruiters, die Streuvels toevallig ontmoette. In Ingoyghem wendt Streuvels zich tot een ingebeeld personage: Kom, meiske, 't wordt tijd, de zonne zal gaan rijzen en op gindschen hille hebben we de lucht en de streek vóór ons; 't geen ge te aanschouwen krijgt is de moeite wel weerd. (p. 147) Op de tekening zien we de beide personen, leunend tegen een boom die de dageraad en het beschreven landschap aanschouwen. Bovendien wordt elke eerste letter van een nieuw hoofdstuk in een sierlijke miniatuur verwerkt.
[8] Zowel de vier plaquetten (Boomen, Morgenstond, Sint-Jan, Het glorierijke licht) als Het leven en de dood in den ast zijn als half-bibliofiele uitgaven verschenen. 400 genummerde exemplaren werden op Munster Velum-papier gedrukt, voor 100 andere (genummerd van 1 tot 100) werd geschept Hollands papier Van Gelder en zonen gebruikt.
[9] De oorspronkelijke bedoeling was dat Het leven en de dood in den ast als derde novelle in de bundel Werkmenschen zou opgenomen worden. Werkmenschen is echter niet verschenen in de Lijsternestreeks. Het leven en de dood in den ast verscheen in 1944 buiten de Lijsternestreeks wel als afzonderlijke weeldeuitgave.
[10] Alle plaquetten werden door G.C. De Bruyne geïllustreerd, Het leven en de dood in den ast door Albert Saverys.
[11] De bijeenkomst vond pas op donderdag 11 maart 1943 plaats: cf. brief van Maurits De Meyer aan Stijn Streuvels van 2 maart 1943.

Register

Naam - persoon

De Meyer, Maurits (° Elversele, 1895-03-02 - ✝ Wilrijk, 1970-11-24)

Uitgever en volkskundige.

Studeerde tussen 1916 en 1918 klassieke filologie en geschiedenis aan de door de Duitse bezetter vernederlandste Gentse universiteit von Bissing Universiteit). Dit had tot gevolg dat de Belgische universiteiten en de Centrale Examencommissie voor hem na de oorlog gesloten bleven. Spoedig trad hij in dienst van de nog jonge uitgeverij Standaard Boekhandel, waarvan hij 35 jaar lang directeur (01.10.1924) en later beheerder was. Zo was hij ook medestichter van de Vereniging ter Bevordering van het Vlaamse Boekwezen (VBVB), die hij ook als voorzitter zou leiden, en was hij betrokken bij de organisatie van de Boekenbeurs voor Vlaanderen in Antwerpen. Als wetenschapsman verwierf de Meyer faam door zijn activiteiten op gebied van volkskunde - het is mede dankzij hem dat men deze wetenschap in Vlaanderen ernstig is gaan beoefenen. De Meyer specialiseerde zich in de studie van Vlaamse sprookjes, waarover hij in binnen- en buitenland publiceerde.

Gorus, Jaak (° Dendermonde, 1901-11-21 - ✝ Antwerpen, 1981-01-23)

Schilder, graficus.

Gorus studeerde achtereenvolgens aan de Koninklijke Academie te Gent (bij J. Delvin), te Antwerpen en aan de schilder- en graveerklas van het Antwerpse Hoger rijksinstituut (bij I. Opsomer). In 1946 werd hij leraar aan de Academie te Antwerpen (tot 1968). Hij was lid van de Koninklijke Academie van België en stelde verschilllende albums over het Antwerpse volksleven samen. Hij illustreerde tal van boeken.

Ivanovsky, Elisabeth (° Kisjinev [Rusland], 1910)

Schilderes en graveerster.

Ivanovsky begon haar artistieke loopbaan als leerlinge aan de Academie in het Russische Kitchineff. In 1932 verliet ze haar land en kwam naar België waar zij zich in het Instituut voor decoratieve kunsten (Ter Kameren) inschreef. Gedurende drie jaar volgde ze de lessen van Joris Minne (verluchting) en van Herman Teirlinck (theaterdecors, kostumering). De Franstalige romanschrijver en dichter Franz Hellens, lid van de jury in 1934, merkte haar buiten-gewoon talent op, stelde zijn huis voor haar open, betrok haar bij zijn werk als schrijver en vroeg haar beelden te scheppen bij enkele van zijn boeken, o.m. Bass Bassina Boulou. Dankzij Hellens kwam Elisabeth Ivanovsky in contact met de toenmalige Belgische literaire wereld. Ze ontmoette de Waalse dichter René Meurant, met wie ze trouwde, en sommige leden van het 'Front littéraire de Gauche'. Verschillende Franstalige schrijvers deden een beroep op haar; onder hen: Marcel Lecomte, Armand Bernier, Danièl Gillès, Géo Libbrecht. Ook enkele Vlaamse schrijvers, zoals Stijn Streuvels en Ernest Claes, vroegen haar hun boeken te verluchten. Voor de Belgische "Editions des Artistes" verwezenlijkte zij, tussen 1940 en 1950, een reeks miniatuurboekjes die een buitengewoon succes kenden onder de benaming Pomme d'Api. Na de oorlog illustreerde ze voornamelijk boeken voor de jeugd en in het bijzonder boeken voor kleine kinderen van wie ze de dagelijkse wereld teder, lyrisch en met zin voor humor beschrijft. Elisabeth Ivanovsky wordt vandaag terecht beschouwd als de deken van de boekverluchting in de Franse Gemeenschap.

Van Straten, Henri (° Antwerpen, 1892-10-05 - ✝ Antwerpen, 1944-09)

Houtsnijder, lithograaf en kunstschilder.

Als leerling van Edward Pellens (houtgravure) aan het Nationaal Hoger Instituut voor Schone Kunsten te Antwerpen en van J.J. Aerts aan de Rijksacademie van Amsterdam leerde Henri Van Straten het vak van houtsnijder en lithograaf. In 1914 werd hij gemobiliseerd en als krijgsgevangene geïnterneerd in Nederland. Kort na de wapenstilstand keerde hij naar België terug, waar hij zijn eerste album, L'Après-midi d'un Faune realiseerde. Door deze uitgave kwam Van Straten in contact met de groep jongeren van 'Lumière', waarvan hij kort nadien deel ging uitmaken en waarin hij een zeer grote rol heeft gespeeld (o.a. in het marionettentheater van de groep). Van Stratens eerste houtgravures waren modernistisch. Aanvankelijk werden ze beïnvloed door expressionistische en kubistische tendensen en onderging hij enige invloed van Masereel, maar al spoedig ontwikkelde hij zijn eigen thema's (havenwereld, onderdrukten, nudisten etc.). Van Straten illustreerde o.a. De Gulsigheydt van Willem Ogier (1921), Het Gesprek in Tractoria van F. Toussaint van Boelaere (1923) - beiden bij De Sikkel uitgegeven; De Pastoor van den Bloeyenden Wyngaert van Felix Timmermans en Bei uns in Deutschland van Ernest Claes. Vanaf de jaren 1937-1938 legde Van Straten zich toe op de lithografie. Hij kwam jammerlijk om bij de bevrijding van Antwerpen. Officieel is zelfs de juiste datum van zijn overlijden niet bekend.

Titel - werken van Streuvels

Streuvels, Stijn, Het leven en de dood in den ast (1944). [novelle]
Streuvels, Stijn, Het leven en de dood in den ast (1944).
Voorpublicatie
  • Groot Nederland, XXIV, 1926, dl 2, p. 113-138, 246-273.
Druk
  • [Eerst druk], Tielt, J. Lannoo; Antwerpen, N.V. Standaard, [1944], 101 + [VII] p., 24,7 x 17,8 cm.
  • [Tweede afzonderlijke druk], Tielt, Drukkerij-Uitgeverij Lannoo, 1954, 61 + [III] p., 17,3 x 11 cm. Humanitas-Boekje nr. 12.
  • [Derde afzonderlijke druk], Brugge-Utrecht, Desclée De Brouwer, [1964], 69 + [III] p., 19,5 x 13,1 cm. Met hulpboekje, los toegevoegd, 15 + [I] p., Kleine Cultuur-Bibliotheek.
  • [Vierde afzonderlijke druk], Brugge-Utrecht, Desclée De Brouwer, [1966], 69 + [III] p., 19,5 x 13,1 cm. Met hulpboekje, los toegevoegd. Kleine Cultuur-Bibliotheek.
  • [Vijfde afzonderlijke druk], Brugge-Utrecht, Desclée De Brouwer, [1967], 69 + [III] p., 19,5 x 13,1 cm. Met hulpboekje, los toegevoegd. Kleine Cultuur-Bibliotheek.
  • [Zesde afzonderlijke druk], Brugge-Utrecht, Desclée De Brouwer, [1968], 69 + [III] p., 19,5 x 13 cm. Met hulpboekje, los toegevoegd. Kleine Cultuur-Bibliotheek.
  • [Zevende afzonderlijke druk], Brugge-Utrecht, Desclée De Brouwer, [1969], 69 + [III] p., 19,5 x 13 cm. Met hulpboekje, los toegevoegd. Kleine Cultuur-Bibliotheek.
Streuvels, Stijn, Het leven en de dood in den ast (1944).
Bundel
  • Streuvels, Stijn, Werkmenschen (1926).
Streuvels, Stijn, Kerstmis in Niemandsland (1925). [verhaal]
Streuvels, Stijn, Kerstmis in Niemandsland (1925).
Voorpublicatie
  • Elsevier's Geïllustreerd Maandschrift, XXXV, 1925, dl. 70, p. 403-425 (december), gedateerd: Stuyveskerke, december 1925.
Streuvels, Stijn, Kerstmis in Niemandsland (1925).
Bundel
  • Streuvels, Stijn, Werkmenschen (1926).
Streuvels, Stijn, Stille avonden (1905). [bundel]
Vierde druk, Tielt, Drukkerij-Uitgeverij J. Lannoo; Antwerpen, N.V. Standaard Boekhandel, [1943], 176 + IV] p., 21 x 15,7 cm. De Lijsternestreeks, nr. X.
Streuvels, Stijn, Stille avonden (1905).
Druk
Streuvels, Stijn, Stille avonden (1905).
Reeks
  • Streuvels, Stijn, Lijsternestreeks
Streuvels, Stijn, Het leven en de dood in den ast (1944). [novelle]
[Eerst druk], Tielt, J. Lannoo; Antwerpen, N.V. Standaard, [1944], 101 + [VII] p., 24,7 x 17,8 cm.
Streuvels, Stijn, Het leven en de dood in den ast (1944).
Voorpublicatie
  • Groot Nederland, XXIV, 1926, dl 2, p. 113-138, 246-273.
Druk
  • [Eerst druk], Tielt, J. Lannoo; Antwerpen, N.V. Standaard, [1944], 101 + [VII] p., 24,7 x 17,8 cm.
  • [Tweede afzonderlijke druk], Tielt, Drukkerij-Uitgeverij Lannoo, 1954, 61 + [III] p., 17,3 x 11 cm. Humanitas-Boekje nr. 12.
  • [Derde afzonderlijke druk], Brugge-Utrecht, Desclée De Brouwer, [1964], 69 + [III] p., 19,5 x 13,1 cm. Met hulpboekje, los toegevoegd, 15 + [I] p., Kleine Cultuur-Bibliotheek.
  • [Vierde afzonderlijke druk], Brugge-Utrecht, Desclée De Brouwer, [1966], 69 + [III] p., 19,5 x 13,1 cm. Met hulpboekje, los toegevoegd. Kleine Cultuur-Bibliotheek.
  • [Vijfde afzonderlijke druk], Brugge-Utrecht, Desclée De Brouwer, [1967], 69 + [III] p., 19,5 x 13,1 cm. Met hulpboekje, los toegevoegd. Kleine Cultuur-Bibliotheek.
  • [Zesde afzonderlijke druk], Brugge-Utrecht, Desclée De Brouwer, [1968], 69 + [III] p., 19,5 x 13 cm. Met hulpboekje, los toegevoegd. Kleine Cultuur-Bibliotheek.
  • [Zevende afzonderlijke druk], Brugge-Utrecht, Desclée De Brouwer, [1969], 69 + [III] p., 19,5 x 13 cm. Met hulpboekje, los toegevoegd. Kleine Cultuur-Bibliotheek.
Streuvels, Stijn, Werkmenschen (1926). [bundel]
Streuvels, Stijn, Werkmenschen (1926).
Druk
Streuvels, Stijn, Lijsternestreeks [reeks]
Streuvels, Stijn, Lijsternestreeks
Deel
  • Openlucht, Vierde druk, Tielt, Drukkerij-Uitgeverij J. Lannoo; Antwerpen, N.V. Standaard Boekhandel, [1943], 165 + [III] p., 21 x 15,7 cm, De Lijsternestreeks, nr. IX.
  • Stille avonden, Vierde druk, Tielt, Drukkerij-Uitgeverij J. Lannoo; Antwerpen, N.V. Standaard Boekhandel, [1943], 176 + IV] p., 21 x 15,7 cm. De Lijsternestreeks, nr. X.
Streuvels, Stijn, Openlucht (1905). [bundel]
Vierde druk, Tielt, Drukkerij-Uitgeverij J. Lannoo; Antwerpen, N.V. Standaard Boekhandel, [1943], 165 + [III] p., 21 x 15,7 cm, De Lijsternestreeks, nr. IX.
Streuvels, Stijn, Openlucht (1905).
Druk
Streuvels, Stijn, Openlucht (1905).
Reeks
  • Streuvels, Stijn, Lijsternestreeks
Streuvels, Stijn, Zonder dak (1905). [verhaal]
Streuvels, Stijn, Zonder dak (1905).
Voorpublicatie
  • De Beweging, I, 1905, dl 1, p. 192-206 (februari).
Streuvels, Stijn, Zonder dak (1905).
Bundel
  • Streuvels, Stijn, Openlucht (1905).
Streuvels, Stijn, Stille avonden (1905). [bundel]
Streuvels, Stijn, Stille avonden (1905).
Druk
Streuvels, Stijn, Stille avonden (1905).
Reeks
  • Streuvels, Stijn, Lijsternestreeks
Streuvels, Stijn, Een lustige begraving (1903). [verhaal]
Streuvels, Stijn, Een lustige begraving (1903).
Voorpublicatie
  • De Telegraaf, XI, 1903, nummer van 7 maart, avondeditie, onder de titel: Een rustige begraving.
  • Het Jaar 1904, p. 18-23.
Streuvels, Stijn, Een lustige begraving (1903).
Bundel
  • Streuvels, Stijn, Stille avonden (1905).
Streuvels, Stijn, Horieneke [verhaal]
Streuvels, Stijn, Horieneke
Bundel
  • Streuvels, Stijn, Stille avonden (1905).
Streuvels, Stijn, Zomerdagen op het vlakke land (1905). [verhaal]
Streuvels, Stijn, Zomerdagen op het vlakke land (1905).
Voorpublicatie
  • Groot Nederland, 1905, dl 2, p. 388-413 (oktober).
Streuvels, Stijn, Zomerdagen op het vlakke land (1905).
Bundel
  • Streuvels, Stijn, Stille avonden (1905).
Streuvels, Stijn, Zonneblommen [verhaal]
Streuvels, Stijn, Zonneblommen
Bundel
  • Streuvels, Stijn, Stille avonden (1905).
Streuvels, Stijn, Ingoyghem (1905). [verhaal]
Streuvels, Stijn, Ingoyghem (1905).
Voorpublicatie
  • De Nieuwe Gids, XX, 1904-1905, p. 403-421 (april 1905), gedateerd: Juni 1904.
Streuvels, Stijn, Ingoyghem (1905).
Bundel
  • Streuvels, Stijn, Stille avonden (1905).
Streuvels, Stijn, De boomen (1919). [verhaal]
[Tweede druk], Tielt, J. Lannoo; Antwerpen, N.V. Standaard-Boekhandel, [1944], 27 + [V] p., 24,8 x 17,7 cm.
Streuvels, Stijn, De boomen (1919).
Voorpublicatie
  • De Nieuwe Gids, XXIV, 1909, dl. 2, p. 101-114.
Druk
  • [Eerste druk], Amsterdam, Uitgave L.J. Veen, [1919], 32 p., 22,5 x 16,5 cm.
  • [Tweede druk], Tielt, J. Lannoo; Antwerpen, N.V. Standaard-Boekhandel, [1944], 27 + [V] p., 24,8 x 17,7 cm.
Streuvels, Stijn, Morgenstond (1912). [verhaal]
[Derde druk], Tielt, J. Lannoo; Antwerpen, N.V. Standaard Boekhandel, [1944], 25 + [VII] p., 24,7 x 17,8 cm.
Streuvels, Stijn, Morgenstond (1912).
Voorpublicatie
  • Elsevier's Geïllustreerd Maandschrift, XXI, 1911, dl. 41, p. 44-50 (januari).
Druk
  • [Eerste druk], Amsterdam, L.J. Veen, 1912, [II] + 32 + [II] p., 21,2 x 16 cm.
  • Tweede druk, Amsterdam, Uitgave L.J. Veen, [1919], 32 p., 22,8 x 16,5 cm.
  • [Derde druk], Tielt, J. Lannoo; Antwerpen, N.V. Standaard Boekhandel, [1944], 25 + [VII] p., 24,7 x 17,8 cm.
  • [Vierde druk], in: Stijn Streuvels' Volledige Werken. Deel VII., Kortrijk, 't Leieschip, [1953], p. 159-178.
  • [Vijfde druk], in: Volledig werk. Deel II. Brugge-Utrecht: Uitgeverij Orion, N.V. Desclée De Brouwer, [1972], p. 1125-1141.
Streuvels, Stijn, Sint-Jan (1919). [verhaal]
[Tweede druk], Tielt, J. Lannoo; Antwerpen, N.V. Standaard-Boekhandel, [1944], 29 + [III] p., 24,8 x 17,8 cm.
Streuvels, Stijn, Sint-Jan (1919).
Voorpublicatie
  • Tweemaandelijksch Tijdschrift, VII, 1901, dl. 2, p. 292-307.
Druk
  • [Eerste druk], Amsterdam, Uitgave L.J. Veen, [1919], 32 p., 22,5 x 16,5 cm.
  • [Tweede druk], Tielt, J. Lannoo; Antwerpen, N.V. Standaard-Boekhandel, [1944], 29 + [III] p., 24,8 x 17,8 cm.
Streuvels, Stijn, Het glorierijke licht, In blijde herinnering aan den heerlijksten aller zomers die ooit over de wereld praalde, den zomer van het jaar O.H. negentien honderd en elf. (1912). [verhaal]
[Vierde druk], Tielt, J. Lannoo; Antwerpen, N.V. Standaard Boekhandel, [1944], 27 + [V] p., 24,7 x 17,8 cm.
Streuvels, Stijn, Het glorierijke licht, In blijde herinnering aan den heerlijksten aller zomers die ooit over de wereld praalde, den zomer van het jaar O.H. negentien honderd en elf. (1912).
Voorpublicatie
  • De Nieuwe Gids, XXVII, 1912, dl. 1, p. 48-60.
Druk
  • [Eerste druk], Amsterdam, L.J. Veen, MIMXII [= 1912], [II] + 30 + [IV] p., 21,8 x 16,5 cm.
  • Tweede druk, Amsterdam, L.J. Veen, [1919], 32 p., 22,6 x 16,4 cm.
  • [Derde druk], in: Stijn Streuvels, Proza., Mechelen, Het Kompas N.V., 1934, p. 153-179.
  • [Vierde druk], Tielt, J. Lannoo; Antwerpen, N.V. Standaard Boekhandel, [1944], 27 + [V] p., 24,7 x 17,8 cm.
  • [Vijfde druk], in: Stijn Streuvels' Volledige Werken. Deel IV., Kortrijk, 't Leieschip, [1951], p. 355-374.
  • [Zesde druk], in: Het uitzicht der dingen. Het glorierijke licht. Vierde druk, Hasselt, Uitgeverij Heideland, [1962], p. 161-182.
  • [Zevende druk], in: Volledig werk. Deel II. Brugge-Utrecht: Uitgeverij Orion, N.V. Desclée De Brouwer, [1972], p. 1107-1124.