…
Der was ne vint die betooverd was en hij vroeg aan ‘ne pater die na’ Jerusalem ging dat hij hem zou een bitje van 't H. Kruis meêgebracht heên. Die pater ging, maar vergat wat hij beloofd had. Al weêrekeeren 't kwamp in zijn gedacht en om dien vint te voldoen trok hij hij[1] ievers een splentertje van een balie en hij kwam daarmeê thuis. Van zoo hij dat splentertje aan dien betooverden gaf, vluchtte de duivel weg al roepen:
Eēkĕnhōūt ōf / spēēkĕnhōūt,[2] t gē/lōōvĕ / dwīng' 'ĕt / āl.
p2… van Pervijse
De veurnambachtsche boeren noemen den steert-evel bij de koeien boon-evel en dat met vele reden, want 't is bij de slecht gevoederde beesten dat die lamheid overkomt. Hièr zeggen ze geen steert-euvel maar ével. De uitleg[3] dien Debo geeft is de explicatie van de boeren maar is niet wetenschappelijk
Toeloop van land[4] dat is kwijlzand, dat inweit en de veuren doet toeloopen op den akker.
Geneesbladjes = schijnt hier de naam te zijn van de bladjes der Valériane des Alpes[5] die ze te Brussel verkoopen in de Apotheken om op de wonden te leggen, maar mij dunkt dat ik dien naam nog hooren geven hebbe aan witte-lelie bladjes[6] die op brandewijn gesteken waren
Treeze, wa' ga je?
na' vérremetjes[7] (steun op verre) zeggen ze tegen de curieuze kinders
Messate (mest-zate) dat is de hoop stratemest die ze vergaren in de steên en waarvan
…